Australski ljevičari: Musk je govnar

JAMES Plested za platformu australskih socijalista Red Flag napisao je tekst o Elonu Musku.

“IZAZOVAN je zadatak napisati članak razumne dužine o tome zašto je Elon Musk govnar. Muskova predstava o sebi, koju je uspješno prodavao ljudima određenog tipa (kur*oglavnim kretenima) diljem svijeta, predstavlja vizionarskog poduzetnika koji se bori kako bi iskoristio tehnologiju za izgradnju bolje budućnosti za čovječanstvo. U stvarnosti, on je samo još jedan samoopsjednuti kapitalist i potencijalni tiranin, koji uvelike živi od rada i inovacija radnika koje iskorištava, očajnički se boreći za medijsku pompu, vođen svojim nezasitnim egom i apetitom za profitom”, piše James Plested za platformu australskih socijalista Red Flag.

U nastavku prenosimo njegov tekst.

Moglo bi se reći da je Musk zapravo Donald Trump za onu vrstu nepodnošljivih ljudi koji svake godine nabavljaju najnoviji model pametnog telefona. Obojica su pomno gajila ideju da su usamljeni ratnici koji se hrabro bore protiv snaga konzervativizma u poslovanju i protiv letargije u politici. Obojica su poznata po svom neprestanom tvitanju, održavanju stalnog tijeka komentara koji se divlje kreću od svakodnevnog prema glupom i često potpuno nesređenom. Obojica su, u kontekstu pandemije covida-19, čvrsto bili u kapitalističkom taboru kulta smrti, isprva umanjujući važnost prijetnje, a sada se zalažu za brzo ponovno otvaranje američkog gospodarstva unatoč upozorenjima znanstvenika da to gura u rizik stotine tisuća života.

“Panika zbog koronavirusa je glupa”, objavio je Musk na Twitteru 7. ožujka prošle godine, baš kada su razmjeri zdravstvene krize postajali jasni. “Na temelju trenutačnih trendova, do kraja travnja u SAD-u će vjerojatno biti blizu nula novih slučajeva”, predvidio je 20. ožujka. U travnju i svibnju prošle godine bio je među najglasnijim kritičarima socijalnog distanciranja, svrstavši se uz Trumpa i ohrabrujući prosvjede ekstremne desnice protiv lockdowna.

Prošle godine 29. travnja, na dan kad je prema New York Timesu 2514 Amerikanaca umrlo od covida-19 te je zabilježeno više od 26.000 novih infekcija, Musk je na Twitteru napisao: “FREE AMERICA NOW”, te potom kao odgovor na planove o ponovnom otvaranju te savezne države: “Bravo Texas!” Dana 12. svibnja 2020. napisao je: “Tesla danas ponovo pokreće proizvodnju suprotno pravilima okruga Alameda. Bit ću na vezi sa svima ostalima. Ako netko bude morao biti uhićen, molim da to budem samo ja.”

“Nedostatak brige za radnike”

Unatoč tome što je ostao vjeran svojim najavama i naredio Teslinim radnicima da se u vrijeme lockdowna u Kaliforniji vrate na posao, Musk nije uhićen. Skupina Teslinih radnika i njihovih pristaša prosvjedovala je zbog Muskove odluke ispred tvornice. Jedan radnik, Carlos Gabriel, rekao je novinarima da se odbija vratiti na posao: “Zabrinut sam za svoje zdravlje. Jako sam razočaran što Elon Musk stavlja profit iznad zdravlja svojih radnika.”

Muskov nedostatak brige za zdravlje svojih radnika u kontekstu covida-19 ne bi trebao biti iznenađenje. Tesla je poznat po svojoj užasnoj zdravstvenoj i sigurnosnoj politici. “Hitna pomoć pozvana je u Teslinu tvornicu u Fremont u Kaliforniji više od 100 puta od 2014. zbog radnika koji su imali nesvjestice, vrtoglavice, napadaje, abnormalno disanje i bolove u prsima”, napisala je 2017. godine Julia Carrie Wong, tehnološka novinarka The Guardiana. Jonathan Galescu, proizvodni tehničar u tvornici, rekao joj je sljedeće: “Vidio sam ljude kako su padali u nesvijest, udarali o pod kao palačinke i razbijali si lice. Nama ostalima samo bi rekli da radimo oko njega dok još leži na podu”.

Post na blogu Teslinog zaposlenika Josea Morana iz 2017. pod naslovom “Vrijeme je da Tesla sasluša” detaljno opisuje niske plaće i loše uvjete. “Većina radnika u proizvodnji Tesle zarađuje između 17 i 21 dolar po satu. Prosječni automobilski zaposlenik u Americi zarađuje 25.58 dolara na sat i živi u mnogo jeftinijoj regiji. Mnogi moji kolege putuju na posao sat ili dva u jednom smjeru jer si ne mogu priuštiti život bliže tvornici”, napisao je Moran.

“Musk, poput Trumpa, dolazi iz vrlo privilegiranog okruženja”

Musk je žestoki protivnik sindikata. Pokušaji sindikalnog organiziranja zaposlenika Tesle oštro su dočekani. Nekoliko radnika otpušteno je nakon što je uprava otkrila organizacijske napore. Drugi su ušutkani. Prema Moranu, u odgovoru na početnu sindikalnu organizaciju radnika 2017. godine, svaki je radnik morao potpisati ugovor o povjerljivosti koji prijeti posljedicama ako iskoriste svoje pravo da govore o plaćama i uvjetima rada. Na temelju toga, američki Nacionalni odbor za radne odnose utvrdio je da Tesla krši radnička prava. Međutim, do danas su propali napori da se sindikalno organizira Teslinih 40.000 radnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Muskovi pristaše mogli bi odgovoriti da je za razliku od većine drugih pripadnika njegove klase, on “self-made” poduzetnik, koji je svoje bogatstvo od 36 milijardi američkih dolara izgradio teškim radom i vizionarskim poduzetničkim duhom. To su gluposti. Musk, poput Trumpa, dolazi iz vrlo privilegiranog okruženja. Njegov otac Errol bio je bogati južnoafrički poduzetnik, konzultant i investitor koji je prema izvješću iz 2018. u južnoafričkom izdanju Business Insidera, iz hira kupio polovicu udjela u rudniku smaragda u Zambiji, kako bi pomogao financirati raskošan životni stil svoje obitelji, odnosno jahte, skijaška putovanja i skupa računala.

Musk je od malih nogu bio zaljubljenik u računala i nakon što se s majkom 1989. preselio u Kanadu, brzo se razvio u vještog programera. Ova se putanja, međutim, ne razlikuje od razvoja stotina tisuća, ako ne i milijuna ljudi diljem svijeta, od kojih je vrlo malo završilo u klasi milijardera. Ono što je Muska činilo posebnim nisu njegov naporan rad, talent ili vizija. Jednostavno je bio na pravom mjestu, u pravo vrijeme, s pravim vezama.

Musk je 1995. osnovao svoju prvu tvrtku Zip2, koja je nudila softverski vodič gradom za lokalne novine, uz pomoć 28.000 američkih dolara (što bi danas bilo 48.000 američkih dolara) njegova oca. To je bilo na početku procvata dotcoma, kada su investitori ubacivali novac u bilo koji računalni ili internetski start-up koji bi se pojavio. Na vrhuncu tog booma 1999. godine, Zip2 je prodan za 307 milijuna dolara, od čega je Musk dobio 22 milijuna dolara. Zatim je iskoristio otprilike polovicu tog novca za osnivanje usluge internetskog bankarstva X.com, koja se spojila s konkurentskim Confinityjem i postala PayPal. Kada je 2002. PayPal prodan eBayu, Musk je otišao iz kompanije sa 180 milijuna dolara.

“Ima stvari koje je bolje raditi nego proizvoditi električne automobile za bogataše”

Muskov status među njegovim obožavateljima, kao vizionara posvećenog samo tome da svijet učini boljim, uvelike proizlazi iz onoga što je učinio sljedeće. Godine 2002. osnovao je SpaceX, kompaniju kojoj je cilj postati glavni faktor u zrakoplovnoj industriji, omogućiti pristupačna svemirska putovanja i u konačnici, postaviti temelje za kolonizaciju Marsa. Godine 2003. uložio je 30 milijuna dolara u osnivanje Tesla Motorsa. Godinu kasnije postao je predsjednik Tesle, a 2008. godine, nakon što su kompaniju napustili osnivači Martin Eberhard i Marc Tarpenning, postao je izvršni direktor.

Muskovo trenutačno golemo bogatstvo uglavnom proizlazi iz njegovog uspjeha u pretvaranju Teslinih automobila u statusni simbol za ekološki svjesnije pripadnike globalne elite. Novi Tesla Model S košta između 125.000 i 165.000 dolara, što je iznos koji prosječni klimatski aktivist vjerojatno nema. Prodaja ovih automobila čini daleko najveći dio prihoda kompanije – gotovo 20 milijardi dolara od 24.5 milijardi dolara ukupnog prihoda 2019. godine. Usporedbe radi, njegova podružnica “generacije i skladištenja energije” je prilično sporedna i donosi samo 1.5 milijardi dolara ili šest posto ukupnih prihoda kompanije.

Ako je Muskov cilj doista bio pomoći u smanjenju emisija stakleničkih plinova i zaustavljanju klizanja prema katastrofalnom zagrijavanju, mogli biste se sjetiti mnogih stvari koje je bolje raditi nego proizvoditi električne automobile za bogataše. Vrlo je vjerojatno, zapravo, da je bilo kakvo smanjenje emisija koje proizlazi iz Teslina poslovanja više nego izbrisano doprinosom Muskove kompanije održavanju i poticanju automobilske kulture, umjesto promicanja prelaska na masovni javni prijevoz.

“Čovjek automobila od glave do pete”

Ali Musk je čovjek od automobila od glave do pete. Na jednoj konferenciji 2017. godine, odgovarajući na pitanje publike o svom stavu prema javnom prijevozu i širenju urbanih sredina, rekao je sljedeće: “Mislim da je javni prijevoz gnjavaža. Sra*e. Zašto želite započeti putovanje s puno drugih ljudi, znajući da ne idete tamo gdje želite, da ne počinje tamo gdje želite i da ne završava tamo gdje želite da završi?”

U autoriziranoj Muskovoj biografiji, “Elon Musk: Tesla, SpaceX i potraga za fantastičnom budućnošću”, Ashlee Vance tvrdi da je početna svrha Muskovog kalifornijskog transportnog prijedloga “Hyperloop” bila zaustaviti planove za izgradnju brze željezničke veze između Los Angelesa i San Francisca. “Musk je iznio prijedlog Hyperloopa samo kako bi natjerao javnost i zakonodavce da preispitaju brzi vlak”, napisao je Vance i nastavio: “Nije namjeravao izgraditi ništa… Uz malo sreće, brza željeznica bit će napuštena. Musk mi je to rekao u nizu e-mailova i telefonskih razgovora”. Strategija je uspjela. Planovi za željezničku poveznicu, koji su se prvi put pojavili 2008. godine i koje su velikom većinom podržali birači Kalifornije, trenutačno su na čekanju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ako mislite da će se ekološka kriza riješiti kupovinom Tesle ili izgradnjom još nekoliko divovskih baterija, trebalo bi vam progledati glavu i oduzeti novčanik. Električni automobili i baterije su u najboljem slučaju vrlo mali dio rješenja. Mnogo su važnije stvari prema kojima je Musk neprijateljski raspoložen, kao što je masovno širenje mreža javnog prijevoza ili radikalno preoblikovanje gradova kako bi se omogućio održiviji život.

“SpaceX – skup i potencijalno vrlo destruktivan isprazni projekt”

Što se tiče SpaceXa, najbolje ga je opisati kao skup i potencijalno vrlo destruktivan isprazni projekt. Daleko od omogućavanja pristupačnih svemirskih putovanja, kompanija se trenutno uglavnom bavi svojim projektom Starlink, čiji je cilj lansirati više od 40.000 satelita u nisku orbitu Zemlje kako bi se omogućio širokopojasni internet diljem svijeta.

U teoriji zvuči dobro, ali znanstvenici su ukazali na neke značajne nedostatke. Ako se Muskova vizija ostvari, projekt će u orbitu poslati osam puta više satelita nego što ih trenutačno ima. A ovo je vjerojatno tek početak. Muskova inicijativa nadahnula je nekoliko drugih kompanija, uključujući Amazon, da se bave vlastitim satelitskim širokopojasnim mrežama. Rezultat će biti velika gužva na nebu. Tolika gužva, zapravo, da može ugroziti astronomiju. Izgledat će kao da zvijezde gmižu kompletnim nebom”, rekao je astronom James Lowenthal za New York Times. Sudari između tih privatnih satelita obogatit će čitave generacije odvjetnika. U konačnici, ogromno povećanje svemirskog smeća može ugroziti našu sposobnost da uopće sigurno napustimo Zemlju.

Muskov cilj kolonizacije Marsa teško je shvatiti ozbiljno. Kao i s opravdano ismijanim Trumpovim “Space Forceom”, to je više promotivna vježba vođena egom nego bilo što drugo, nešto što Musk može potegnuti kad god se osjeća gladnim medijske pažnje. Na primjer, 2015. godine izjavio je u intervjuu sa Stephenom Colbertom iz Late Showa da bi se Mars mogao transformirati u planet sličan Zemlji bacanjem termonuklearnog oružja na polove. U kolovozu 2019. ponovno je to spomenuo, napisavši na Twitteru “Nuke Mars!” Naravno, ne postoje znanstveni dokazi da bi provedba ovog plana učinila nešto za poboljšanje nastanjivosti tog planeta.

“Elon Musk je potpuni seronja”

Možda je, unatoč svemu tome, Musk samo zaista drag i dobronamjeran tip u duši? Ne. Ako ništa drugo, na osobnoj razini, Musk se čini još odbojnijim nego što njegovi poslovni interesi sugeriraju. Razvio je sklonost prema jeziku alt-righta, na primjer objavivši na Twitteru 18. svibnja prošle godine “Uzmite crvenu tabletu”, dobro poznati metaforički izraz iz svijeta boraca za muška prava i incela. Uvjeren je da se “pametni ljudi” trebaju više razmnožavati, što je eugeničarska crta koja loše odgovara njegovom podrijetlu kao pripadnika privilegirane bijele elite Južne Afrike tijekom apartheida.

A ako sve to nije bilo dovoljno, Musk i njegova sadašnja partnerica – kanadska pjevačica Grimes – nazvali su svoje nedavno rođeno dijete “X Æ A-12 Musk”, što je čin osnovne nečovječnosti koji govori sam za sebe.

Ukratko, Elon Musk potpuni je seronja – samo još jedan komad milijarderske prljavštine koja pomaže u uništenju našeg planeta i društva. Možda je najbolje što se može reći za njegovo životno djelo da kada dođe revolucija, radnička klasa može koristiti rakete SpaceX-a za lansiranje Muska i ostatka svjetske klase milijardera na Mars, gdje će imati potpunu slobodu da konstruiraju poduzetničku utopiju za kojom čeznu.